Szyld jako reklama zewnętrzna

10 Czerwiec 2011

Obecnie szyld stanowi podstawową formę reklamy każdego przedsiębiorstwa,   instytucji, punktów usługowych, sklepów itd.  Za prototyp szyldu należy uznać znalezione w ruinach Pompei (I w. p Chr.) tablice z terakoty z płaskorzeźbami przedstawiającymi szereg szynek – symbol masarni, rzeźbę kozy – I symbol używany przez sprzedawcę mleka oraz napisy wyryte w murze lub namalowane na ścianie czarną albo czerwoną farbą. Za prawzór dzisiejszego szyldu uważa się średniowieczne godło rzemieślnika, które dla nie umiejących przeważnie czytać i pisać ówczesnych ludzi oraz dla cudzoziemców było zrozumiałym znakiem[1].

W dziejach historii szyldu następnym etapem było zastąpienie szyldu bezimiennego szyldem firmowym, gdzie obok znaku oraz napisu umieszczano również nazwisko czy to kupca czy  to rzemieślnika. Ponieważ niewiele osób potrafiło w tamtych czasach czytać to doskonałym rozwiązaniem było umieszczanie obok napisów na szyldach również rysunków towarów czy usług, by przyciągnąć także i tych niepiśmiennych nabywców. Wraz z poprawą pozycji społecznej rzemieślników oraz kupców, co nastąpiło w czasach nowożytnych powszechne stało się stosowanie nazwisk na szyldach. Duże zasługi dla podniesienia poziomu artystycznego szyldów mieli architekci zajmujący się architekturą reklamową, a także zakłady rzemieślnicze wykonujące szyldy. Piękne szyldy wykonane artystycznie składały się na niepowtarzalny charakter danego miasta, dodając mu uroku[2].

Szyld obecnie może być wykonany na podłożach takich jak: płyta PCV, blacha aluminiowa, blacha ocynkowana Plexi, płyty komorowe z polipropylenu, płyty kanalikowe z poliwęglanu oraz wiele innych rozwiązań i materiałów[3]. Szyldy są wszechobecne i stanowią doskonałą formę informacyjną reklamy zewnętrznej. Ta forma reklamy najczęściej jest zarówno drogowskazem, jak i informacją dla potencjalnego klienta. Należy  więc według autora pracy odpowiednio zadbać, był szyld umieszczony był zawsze w odpowiednim miejscu. Z jednej strony powinien być tak usytuowany aby nie mylił zainteresowanego co do lokalizacji naszego biznesu, a z drugiej aby był jak najlepiej widoczny. Bardzo ważną role odgrywa także zawarta na nim treść.

Szyld według autora pracy powinien być przede wszystkim czytelny. Musi również  zawierać nieodzowne informacje (wykluczone są błędy ortograficzne czy nieczytelna czcionka) oraz powinien przyciągać uwagę ale nie przytłaczać informacjami. W nawale szyldów z jakim spotykamy się na co dzień, ta forma reklamy powinna wykazać się zarówno gustem, jak i niezłym pomysłem. Obecnie popularnością cieszą się neony świetlne. Coraz większą furorę zyskują tablice na których wyświetlana jest zarówno prosta grafika, a także informacja, którą możemy ponadplanowo modyfikować, informując np. o promocjach.

Z uwagi na te aspekty często lepiej jest zlecić wykonanie szyldu wyspecjalizowanym w branży profesjonalistom – np. firmie poligraficznej. Dostajemy wtedy, według autora  pracy, najczęściej produkt wysokiej jakości, często wykorzystujący jakiś pomysł autorski lub nowatorską grafikę.

Oprócz omówionego powyżej szyldu klasycznego, dzięki zastosowaniu nowej technologii w praktyce można spotkać również inne formy szyldu. Autor ma tu na myśli zastosowanie materiałów odblaskowych, szyldów typu semafor, obrotowych oraz form przestrzennych. Zastosowanie materiałów odblaskowych bardzo podnosi walory samego szyldu, który będzie widoczny również i  o zmierzchu. Szyldy typu semafor będą widoczne z większej odległości, dzięki temu, że są montowane prostopadle do ściany budynków. Często są one również odblaskowe, niekiedy świecące, a obecnie montuje się szyldy, dzięki czemu uzyskuje się dodatkowy efekt pozytywnie odbierany przez odbiorcę.  Nowoczesny szyld to ruch, kolor, światło, błysk, czyli to co zwraca uwagę klienta[4].

Inną formą szyldu są formy przestrzenne, które są bardzo pozytywnie postrzegane przez potencjalnych klientów. Są to rozwiązania modne i prestiżowe. Tego typu reklama jest efektowna i świadczy o dobrej pozycji i stabilności firmy. Obecnie są to najczęściej litery, grafiki wycinane z różnych tworzyw i montowane bezpośrednio na elewacji czy na tablicy. Często są one również oświetlane halogenami co dodatkowo czyni je atrakcyjniejszymi[5].

Według autora każdy szyld powinien charakteryzować się pewnymi cechami, które przedstawione zostały poniżej.

a)      Szyld to to przede wszystkim tablica lub wywieszka z napisem, logo itp.,  umieszczony przy wejściu do firmy, instytucji, hotelu, restauracji, sklepu, warsztatu itp. Obecnie coraz częściej wykonuje się szyldy podświetlane jako kasetony reklamowe lub szyldy przestrzenne[6],

b)     Szyld powinien być dopracowany w każdym szczególe. Przypadkowość nie jest dobrze postrzegana i odbierana. Fachowy projekt szyldu gwarantuje czytelność i miły odbiór,

c)      Treść szyldu powinna zawierać nazwę firmy, logo oraz dane właściciela. Jeżeli szyld ma mieć charakter reklamowy to umieszcza się na nim informacje o produktach lub usługach,

d)     Szyldy nie mogą być przypadkowym zlepkiem informacji, ale starannie rozplanowaną formą graficzną[7],

e)      O ostateczny wyglądzie szyldu może zdecydować również jego montaż. Nieodpowiednie zawieszenie szyldu, np. krzywe, czy też za pomocą zwykłych gwoździ lub zardzewiałych śrub nie będzie dobrze świadczyło o żadnej firmie. Najładniejszy i najatrakcyjniejszy szyld zepsuć można marnym montażem. Dlatego starannie powinno dobrać się zarówno system montażu, zwrócić uwagę na eleganckie śruby z ozdobnymi guzami, albo specjalne uchwyty dystansowe, ewentualnie na specjalistyczne kleje[8].

 

Marek Bachorski – Rudnicki


[4] Doliński D., Psychologia reklamy, AR Aida s.c., Wrocław 1998

[7] Doliński D., Co człowiek widzi, czyli trzy reguły psychologii percepcji, „Aida Media” 1995, nr 4

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s