Znaczenie systemów jakości dla przedsiębiorstwa

10 Czerwiec 2011

Wraz z rozwojem technologiii wytwarzaniem złożonych wyrobów odpowiedzialność za jakość produktów rozkładała się na pojedynczych pracowników uczestniczących w procesie wytwarzania. Stało się to przyczyną wprowadzenia kontroli jakości przed dostarczeniem wyrobu do klienta.

Zadaniem kontroli jakości była akceptacja lub odrzucenie wyrobu na podstawie ustalonych kryteriów odbioru. Ale sama kontrola jakości nie określała i nie zapewniała osiągania jakości wyrobu, lecz jedynie stwierdzała zgodność wyrobu z ustalonymi wymaganiami. Dlatego zaczęto pracować nad koncepcją zapewnienia jakości w celu otrzymania wymaganych charakterystyk wyrobów.

Genezą powstania a następnie rozwoju systemów zarządzania jakością była konieczność zdobycia zaufania klientów co do niezawodności wytwarzanych wyrobów oraz zasada odpowiedzialności wytwórców za wyrób zobowiązująca ich do wynagrodzenia strat związanych ze szkodą spowodowaną przez wyrób lub usługę niewłaściwej jakości. Zapewnienie jakości zmniejszyło ryzyko producentów i spowodowało korzyści ekonomiczne oraz handlowe, które z kolei były wynikiem zdobycia i utrzymania zaufania klientów do firmy.

Systemy jakości są coraz bardziej popularną i efektywną metodą osiągania wysokich wyników ekonomicznych przedsiębiorstw oraz umacniają ich pozycję na rynku. System jakości powinien być traktowany przede wszystkim jako instrument zarządzania jakością stosowany przez kierownictwo.

Najczęstszym błędem popełnianym przez przedsiębiorstwa jest takie zdefiniowanie jakości, które jest wygodne dla firmy, ale nie odpowiada oczekiwaniom klienta. Gdy ktoś pokaże nam przedmiot o nieznanym dla nas przeznaczeniu, to nie potrafimy ocenić jego jakości. Jakość produktu to brak wad w tym produkcie, a wadą produktu jest każda taka negatywna cecha produktu — negatywna z punktu widzenia klienta — której klient ma prawo nie oczekiwać. Jakość produktu, jest więc cechą, którą zawsze należy odnieść do pewnego kontekstu.

Odpowiedzialność producenta za jakość produktu sprawia, że potencjalni nabywcy przy ogromnej różnorodności produktów oferowanych obecnie na rynku, mogą porównywać nie tylko takie cechy, jak: cena czy szybkość dostawy ale przede wszystkim jakość produktu. Pojęcie odpowiedzialności za jakość produktu jest więc wartością, gdyż jakość może być zarazem kupowana jak i sprzedawana celem przyniesienia określonych korzyści zarówno dla producenta jak i docelowego odbiorcy.

Producent jako wytwórca pragnie zaspokoić oczekiwania i potrzeby klientów na ile jest to tylko możliwe na silnie konkurencyjnym rynku badając, projektując, wytwarzając i sprzedając, prowadząc serwis posprzedażny i na każdym z tych etapów próbując minimalizować ewentualnie popełniane błędy. Najważniejszym wydaję się więc założenie, że zanim wyroby opuszczą wytwórcę wadliwe produkty muszą zostać w porę wykryte nie trafiając do użytkowników.

 

Marek Bachorski-Rudnicki

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s